Rabu, April 14

Musik Dunia


Salam dunia.......selamat datang la pada mereka yang sudi singgah kat blog aku ni. Aku kat sini cuba nak berkongsi pendapat pada mereka yang nak share la especially pada budak2 band yang ada kat luar sana. Topik kita senang je....."kemana sebenarnya hala tuju musik kita sekarang".
Kalau kita renung2 kan mengikut otak kita yang sedar...musik malaysia sebenarnya telah di kongkong oleh musik daripada indonesia. Kita tak perlu libatkan musik dari barat kerana berlainan bahasa. Tak sedar agaknya diri kita ni, yang musik malaysia agak sukar diterima di sana walhal kita ada band, lagu dan pengubahan yang baik. Mengapa???Banyak persepsi yang kita kena kaji...
Kadang2 aku rasa cam nak salahkan media massa especially radio yang selau putarkan musik indonesia tapi bila difikirkan balik diorang tu buat bisnes dan kejar rating of course la diorang nak yg terbaik.
Apa yang aku nak isukan kat sini, trend sekarang adalah kuatiti bukan kualiti.Cepat jadi artis semata2 nak glamer tapi musik ntah kemana. Ada gak band yang dalam rekod set memang best giler tapi bila kena live in action out.Suara ke laut, musik terus hanyut.
Kalau era2 rock kapak, kita bley gak tabik dada sebab ada gak band Malaysia ke sana cam exist ngan search.Pekara ni memperlihatkan betapa hebat kita masa tu. Tapi selepasnya...korang sendiri tau...tahun 1996, byk band boy muncul ngan lagu tangkap leleh, mcm cendawan tubuh.Masa tu mana2 band yang ada rupa terus tangkap muat buat jadi artis.Suara sengau pun bley dapat. Hasilnya tenggelam dunia musik kita. Dalam masa tu, band2 dari Indon plak berebut2 mencipta dan mengubah dunia musik mereka hingga akhirnya mereka terlepas dari kepompong mereka. Waktu tu seingat aku, lagu Dan dari Sheila On 7 meletup2 sampai setiap student kat Malaysia bersiul2 sambil menyayi lagu tu. Kita nak salahkan siapa???

Tiada ulasan:

Catat Ulasan